Odchudzanie Warszawa

 

Dlaczego odchudzanie w Warszawie może przysparzać trudności?
 
Odchudzanie to długotrwały proces, przy którym nasze ciało potrzebuje nie tylko odpowiednio dobranej diety, ale również spokoju ducha i ruchu. W dzisiejszych czasach będąc mieszkańcem dużego miasta takim jak Warszawa nie zapewniamy sobie takich warunków. Całe dnie spędzone za biurkiem, bądź w samochodzie w drodze do i z pracy sprawiają że nie mamy szansy na sport. Jedzenie w biegu czego popadnie powoduje, że wiecznie jesteśmy głodni, mamy apetyt na kolejną przekąskę. I na koniec ilość stresów, która dochodzi gdy stoimi w korkach na ulicach Warszawy nie wpływa kojąco na nasz nastrój.
Zatem czy odchudzanie w Warszawie jest w ogóle możliwe? Czy jesteśmy skazani na wciąż przybywające kilogramy? Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje jak prawidłowo powinniśmy się odchudzać oraz jakie elementy powinna zawierać prawidłowa dieta odchudzająca.
 
Jak należy się odchudzać?
Tak jak sukcesywnie przybieramy na wadze, tak samo powinniśmy chudnąć – powoli. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że organizm każdą naszą próbę odchudzania traktuje jak okres niedostatku pożywienia, wynikający z czynników zewnętrznych. Nasze ciało „nie rozumie”, że świadomie chcemy zmniejszyć ilość spożywanego pokarmu i dlatego zaczyna obniżać tempo metabolizmu. Jest to mechanizm obronny, który wykształcił się u naszych przodków i pozwalał im przetrwać okresy głodu. Dla nas ludzi XXI wieku, mechanizm ten jest bolączką ponieważ pożywienia aktualnie mamy pod dostatkiem. Przechodząc zatem na tryb „odchudzanie” nasz organizm walczy o przetrwanie, a nasza przemiana materii ulega tym większemu obniżeniu im bardziej dieta jest restrykcyjna. Niestety po zaprzestaniu odchudzania jesteśmy narażani na szybki wzrost masy ciała, tzw. efekt jo-jo. Tu znowu uruchamia się nasz mechanizm obronny - organizm może w końcu odrobić utracone zapasy, aby zabezpieczyć się przed kolejnym okresem głodu, który już niebawem być może nastąpi…
 
 
 
Co się dzieje gdy odchudzamy się za szybko?
Magazynem energii w organizmie jest tkanka tłuszczowa oraz glikogen, czyli wielocukier zbudowany z reszt glukozy.
Tkanka tłuszczowa składa się z 75 – 80 % tłuszczów, 15% wody oraz kilku % białek. Utrata 1 kg tkanki tłuszczowej pociąga za sobą wyzwolenie ok. 7000 kcal. Taki też musi być deficyt energetyczny, w czasie, w którym ma nastąpić utrata 1 kg nadwagi. Wydaje się, że nic zatem prostszego – głodzić się przez kilka dni i już uzyskamy taki deficyt… Niestety, ale to największy błąd jaki możemy popełnić. W kryzysowych sytuacjach tkanka tłuszczowa nie jest spalana w pierwszej kolejności, gdyż organizm ustawiony jest na proces przetrwania, w którym tkanka tłuszczowa odgrywa bardzo ważną rolę (zapobiega m.in., wychłodzeniu organizmu). Zatem co jest wykorzystywane jak pierwsze źródło energii w skrajnych sytuacjach?
 
Glikogen – szybkie źródło energii
Przy restrykcyjnym odchudzaniu gdy mamy do czynienia w organizmie ze zjawiskiem hipoglikemii (niedocukrzenia) to glukoza uwolniona z glikogenu jest pierwszym źródłem energii – nie tkanka tłuszczowa. Wykorzystanie 1 kg glikogenu skutkuje uwolnieniem 3,5 kg wody. Zatem odchudzając się w bardzo restrykcyjny sposób możemy w szybkim czasie osiągnąć spektakularne wyniki spadku wagi sięgające 3 – 8 kg. Jednakże obniżenie wagi nie będzie wiązało się z utratą tkanki tłuszczowej, lecz wody i zapasów glikogenu, które po zaprzestaniu odchudzania w bardzo szybki sposób ulegną odbudowaniu, a masa ciała wróci do punktu wyjścia.
 
Jaka powinna być prawidłowa dieta odchudzająca?
Aby odchudzanie przyniosło efekty w postaci spalenia tkanki tłuszczowej dieta nie może obniżać naszego tempa przemiany materii oraz nie może powodować gwałtowanego obniżenia się stężenia cukru we krwi. Co zatem przyniesie pożądane efekty?
 
Rady na zdrowe i skuteczne odchudzanie:
Regularność posiłków – to pierwsze i najważniejsze przykazanie wszystkich odchudzających się. Spożywanie 4 – 5 małych objętościowo posiłków w ciągu dnia „napędza” nasz metabolizm. Jak dowodzą badania, organizm zużywa więcej energii na strawienie 5 mniejszych posiłków niż 3 obfitych – nawet jeśli suma spożytych kalorii jest taka sama! Jaki z tego wniosek? Im częściej jemy, tym więcej jesteśmy w stanie spalić. Jednocześnie odżywiając się regularnie nasz organizm ma zapewniony komfort dostarczenia pokarmu, w związku z tym metabolizm nie ulega obniżeniu. Regularne odżywanie to też utrzymanie stężenia cukru we krwi na stałym poziomie, w związku z tym nie dochodzi do zużywania zapasów glikogenu.
Optymalna ilość energii - Jak wiadomo każda osoba ma inne zapotrzebowanie energetyczne wynikające z uwarunkowań genetycznych (wzrost, płeć, wiek), czynników hormonalnych (głównie tarczycy odpowiada za poziom przemiany materii) oraz typu charakteru, osobowości. Aby kuracja odchudzająca przynosiła najlepsze efekty kaloryczność diety powinna być dopasowana indywidualnie. Przyjmuje się, że optymalny deficyt energetyczny powinien wynosić 500 – 700 kcal od faktycznego zapotrzebowania energetycznego.  Każda kuracja, która będzie dostarczała mniejszą ilość kalorii będzie „odczytywana” przez nasz organizm jak okres głodu, co z kolei spowoduje obniżenie tempa metabolizmu i zużywanie zapasów glikogenu.
 
Jak sprawdzić czy dobrze się odchudzam?
Najprostszym miernikiem naszego odchudzania jest jego tempo. Jeżeli chudniesz szybciej niż 1 kg tygodniowo oznacza to, że ubytek w masie ciała związany jest z uwolnieniem puli glikogen – woda. Jeszcze większą pewność co do skuteczności odchudzania będziesz mieć dokonując analizy składu ciała. Analiza składu ciała pokazuje w precyzyjny sposób zawartość tkanki tłuszczowej, mięśniowej i wody. Wykonując pomiary regularnie podczas odchudzania widzimy czarno na białym z jakich tkanek chudniemy. Czytaj więcej na temat pomiaru analizy składu ciała.
 
Jeśli masz dość ciągłych wahań wagi, nagłych spadków na wadze i równie szybkich powrotów do wagi wyjściowej zapraszamy do naszej poradni w Warszawie. Pomożemy Ci przejść przez proces odchudzania w sposób zdrowy i przyjemny. Nasi dietetycy ułożą dla Ciebie indywidualny plan dietetyczny, dzięki któremu będziesz chudnąć efektywnie z tkanki tłuszczowej. Wszyscy klienci naszej poradni podczas odchudzania mają wykonywane pomiary składu ciała, które precyzyjnie pokazują z czego chudnie organizm.
 

Zapisz się na wizytę